Statistiska centralbyrån, SCB

Tidigare i veckan publicerade Statistiiska centralbyrån, SCB, sin årliga undersökning om barns levnadsförhållanden. I år handlade några av frågorna om barnens ekonomi och vad de äger, till exepmpel om de har et eget rum, TV, mobil, dator etc. Resultatet visar att 90 procent har en egen cykel och 95 procent har egen mobil. Mer än hälften av barnen har en egen dator och 94 procent kan skaffa fram hundra kronor till ett spontant nöje. Datorn är viktig - hälften av barnen i undersökningen chattar, mailar och surfar minst en timme varje dag. Två av tre barn träffar kompisar på internet varje vecka. Vart tredje barn har dock inte råd att göra samma saker som sina vänner. Barn till ensamstående och barn i arbetarhushåll har sämre ekonomiska möjligheter. Fem av tio flickor i arbetarhushåll, och sju av tio pojkar i tjänstemannahushåll, har råd att köpa något som kompisarna har.

När jag läste artikeln och lyssnade på  radioprogrammet blev jag nästan lite irriterad och började tänka tillbaka på min egen uppväxt. När jag var tio år var jag uta och lekte. Jag träffade vänner, spelade fotboll och klättrade i träd samt cyklade. Min första mobil fick jag när jag var fyllde 12 år och fick i 6:an på grundskolan. Den första datorn köpte vi sommaren 1997, då jag var 10 år gammal, och internet hade vi då med när jag var 10 år gammal. En egen dator köpte jag när jag strax innan jag flyttade hemifrån tror jag.

På ett sätt tycker jag det är ganska skrämmande siffror som framkommer i undersökningen. Självklart är det stor skillnad på att vara tio år 1997 respektive 2011. Vi vet ju alla att samhället och tekniken har förändrats mycket. Men min poäng är: Behöver man som tioåring en egen mobil, dator eller TV?


Kram

/Johanna
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!