Rygg ont pga trafikolycka i fredags & Liseberg

 

Inatt har jag INTE sovit alls bra. Har varit vaken en hel del pga min smärta i min rygg. Och inte hjälper mina smärttabletter mig i heller. Skandal asså! Klockan ringde i alla fall imorse och jag packade och sen körde min underbara mamma mig till Lund där jag skulle träffa alla dom andra för att sen dra till Liseberg. Bussresen gick en aning låååååångsamt och vi tog en 20 minuters bensträckare och väl framme på Liseberg så är där en sådanan lååååång kö för att komma in men till slut så kom vi in.

Åkte den nya karusellen AtmosFear. Den är lätt min nya favorit helt utan tvekan asså.
 

 

Jag kan varmt rekomendera AtmosFear - Europas högsta och kanske världens mest spektakulära fritt fall. Från 146 meter över havet faller man fritt i 110 km/h rakt ner innan attraktionen tvärt bromsas upp.
Vågar du?

LisebergsTornet, med en höjd på 146 meter över havet, har byggts om till Europas högsta fritt fall-attraktion. Namnet på den nya attraktionen är AtmosFear.

AtmosFear blir Europas högsta fritt fall, både vad gäller fallhöjd och byggnad att utgå ifrån. Sett till hela världen finns det egentligen bara en enda attraktion som kan liknas vid AtmosFear och den är placerad i Australien.

Åkturen startar under jorden i tornets källare och att ta sig därifrån upp till toppen tar cirka 100 sekunder. Nedresan går betydligt snabbare - man faller fritt i strax över 3 sekunder i en hastighet på cirka 110 km/h faller. Under inbromsningen utsätts den som åker för högsta tillåtna G-krafter, 4 G.

LisebergsTornet, som invigdes 1990, har efter 20 år gjort sitt som behaglig utsiktspunkt. Nu är den skyddande gondolen borta och har ersätts med stolar och byglar. Passagerarna sitter därmed helt öppet med benen fritt när den faller. Tillverkare av AtmosFear är kända attraktionstillverkaren Intamin som på Liseberg ligger bakom bland annat Balder, Kållerado och Kanonen.

(http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/AtmosFear/)

 

Kuriosa:
AtmosFear är mer än tre gånger så hög som Balders högsta punkt.
Maxhastigheten 110 km/h är lika snabbt som man får köra på de flesta svenska motorvägar. Hålet som man faller ner igenom när man passerar marken är 13 meter i diameter. Gondolens yttermått är 10,6 meter. Själva tornet har en diameter på 3,1 meter och stolarna kommer att sitta 3 meter ut från tornstolpen. Från toppen kan man se hela Göteborg. Om man vågar titta ner vill säga!

(http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/AtmosFear/Fakta-AtmosFear/)

 

 

 

Kom nyss hem ifrån Göteborg och jag kan väl säga det att det har regnat exakt hela dagen mer eller mindre och jätte blöta av regnet var jag. Resan hemåt gick bra och lite fortare än när vi skulle till Göteborg. Nu är jag väl hemma och skall snart gå och sova pga att jag är super trött och har väldigt ont i min rygg!!!!!!!


Kram

/Johanna

Postat av: Jens
2011-05-31 / 08:28:33

Hoppas du hade det kul på Liseberg. O att du inte blev åksjuk av alla karuseller som finns där.

Själv e jag inte mycket för att åka sånt.


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!